Film
Ve filmu se začala Jiřina Jirásková prosazovat v šedesátých letech. V této době u ní dominují role ve filmech komediálních
a ve filmech nové vlny. Nejednou se sama zmínila o radosti ze setkávání s tehdejšími mladými autory, o nesporném přínosu,
který těží ze spolupráce s tvůrci filmů nové vlny. Natočila například Případ pro začínajícího kata s režisérem
Pavlem Juráčkem, film Já, truchlivý bůh pod vedením Antonína Kachlíka, Hotel pro cizince v režii Antonína Máši,
Každý den odvahu ve spolupráci s tichým Evaldem Schormem, Bloudění řízené režijním tandemem Antonína Máši a Jana Čuříka,
Flirt se slečnou Stříbrnou Václava Gajera.
Ani její nesporný komediální talent tehdy nezůstal nepovšimnut. Bez přehnaných gest, se strohou věcností
a logikou dokázala vést své postavy k humornému vyznění a pointě. Cenné svědectví nám o tom přináší například
nestárnoucí komedie Zdeňka Podskalského Světáci, komedie z rozhlasového prostředí Jak se zbavit Helenky
(v režii Václava Gajera v ní vynikla společně s Václavem Voskou), nebo rodinná komedie Jána Valáška Naše bláznivá rodina,
v níž hrála manželku Vladimíra Menšíka.
V sedmdesátých letech se Jiřina Jirásková před filmovou kamerou téměř neobjevuje. Jediné dvě role tohoto desetiletí
odehraje v roce 1970. Jednou je drobná role ve filmu Karla Zemana Na kometě, druhou strohá a věcná
řidička Alžběta z komedie Zdeňka Podskalského Ďábelské líbánky.
Ani v osmdesátých letech se Jiřině Jiráskové mnoho velkých hereckých příležitostí nenaskytlo. Objevuje se
v kratičkých úlohách ve filmech Útěky domů, Jak svět přichází o básníky, Bota jménem Melichar a dalších.
Větší roli, energickou sekretářku Karolínu, získala ve filmové komedii Zdeňka Podskalského Křtiny.
Největší a nejpozoruhodnější rolí osmdesátých let je Babi z filmu Karla Kachyni Sestřičky.
Postava venkovské zdravotní sestry předávající s nadhledem a osobitým pohledem na svět svoje zkušenosti
mladší kolegyni se řadí mezi nejlepší filmové herecké výkony Jiřiny Jiráskové.
V devadesátých letech se Jiřina Jirásková opět objevuje před kamerou Karla Kachyni. Primářku Venclovskou
z jeho filmu Fany obdařila ironií sobě vlastní, racionalitou i nepřístupností, ve výtečném partnerství s Jiřinou Bohdalovou
se pak rozehrál silný a neobyčejně působivý příběh. S Jiřinou Bohdalovou se v tomto období setkala také ve filmu Jedna kočka za druhou
(natočeném podle úspěšné divadelní hry Jiřího Hubače Dům na nebesích). Třetí příležitost k partnerství s Jiřinou Bohdalovou
přinesl Jiřině Jiráskové v roce 2005 televizní film Povodeň režiséra Jiřího Stracha. Tento komorní příběh o setkání dvou starších
žen se stal i dokladem toho, jak dobře na sebe tyto dvě výborné herečky „slyší“.
V posledních letech se pak Jiřina Jirásková objevila ještě v několika menších rolích, například ve filmech Anděl páně a Rafťáci.
Výběr z filmových rolí
2006
|
Rafťáci
|
Režie: Janák Karel
Postava: Babička
|
|
2005
|
Anděl páně
|
Režie: Strach Jiří
Postava: Abatyše
|
|
1995
|
Fany
|
Režie: Kachyňa Karel
Postava: MUDr. Venclovská
|
|
1993
|
Jedna kočka za druhou
|
Režie: Filip František
Postava: Paní domácí
|
|
1991
|
Slunce, seno, erotika
|
Režie: Troška Zdeněk
Postava: Řídící Hubičková
|
|
1990
|
Dva lidi v ZOO
|
Režie: Poledňáková Marie
Postava: Josefína
|
|
1990
|
Motýlí čas
|
Režie: Pojar Břetislav
Postava: Ředitelka
|
|
1989
|
Muka obraznosti
|
Režie: Drha Vladimír
Postava: Artlová
|
|
1989
|
Příběh 88
|
Režie: Hojdová - Zemanová Zuzana
Postava: Zdena
|
|
1989
|
Slunce, seno a pár facek
|
Režie: Troška Zdeněk
Postava: Řídící Hubičková
|
|
1987
|
Když v ráji pršelo
|
Režie: Pivoňková Magdalena
Postava: Dočkajka
|
|
1986
|
Můj hříšný muž
|
Režie: Matějka Václav
Postava: Jeníková
|
|
1986
|
Šiestá veta
|
Režie: Uher Štefan
Postava: Ema Goldpergerová
|
|
1986
|
Velká filmová loupež
|
Režie: Podskalský Zdeněk, Lipský Oldřich
Postava: "Komparzní"
|
|
1984
|
Egy kicsit én, egy kicsit te
|
Režie: Gyarmathy Lívia
Postava: Matka Evy
|
|
1984
|
Slunce, seno, jahody
|
Režie: Troška Zdeněk
Postava: Řídící Hubičková
|
|
1983
|
Bota jménem Melichar
|
Režie: Troška Zdeněk
Postava: Moutelíková
|
|
1983
|
Jára Cimrman ležící, spící
|
Režie: Smoljak Ladislav
Postava: Matka
|
|
1983
|
Katapult
|
Režie: Jireš Jaromil
Postava: Anna
|
|
1983
|
Konec zázraku
|
Režie: Vészi Jánosz
|
|
1983
|
Samorost
|
Režie: Fuka Otakar
Postava: Matka
|
|
1983
|
Sestřičky
|
Režie: Kachyňa Karel
Postava: Bábi
|
|
1982
|
Vinobraní
|
Režie: Bočan Hynek
Postava: Albína Brousková
|
|
1981
|
Jak svět přichází o básníky
|
Režie: Klein Dušan
Postava: Ředitelka
|
|
1981
|
Křtiny
|
Režie: Podskalský Zdeněk
Postava: Sekretářka Karolína
|
|
1980
|
Julek
|
Režie: Koval Ota
Postava: Žena polykače mečů
|
|
1980
|
Trhák
|
Režie: Podskalský Zdeněk
Postava: Skriptka
|
|
1980
|
Útěky domů
|
Režie: Jireš Jaromil
Postava: Herečka
|
|
1970
|
Ďábelské líbánky
|
Režie: Podskalský Zdeněk
Postava: Alžběta
|
|
1970
|
Na kometě
|
Režie: Zeman Karel
Postava: Ester
|
|
1969
|
Flirt se slečnou Stříbrnou
|
Režie: Gajer Václav
Postava: Redaktorka
|
|
1969
|
Já, truchlivý bůh
|
Režie: Kachlík Antonín
Postava: paní Štenclová
|
|
1969
|
Případ pro začínajícího kata
|
Režie: Juráček Pavel
Postava: Tadeášová
|
|
1969
|
Světáci
|
Režie: Podskalský Zdeněk
Postava: Marcela
|
|
1968
|
Naše bláznivá rodina
|
Režie: Valášek Ján
Postava: Matka
|
|
1967
|
Dům ztracených duší
|
Režie: Hanibal Jiří
Postava: Dr. Dvořáková
|
|
1967
|
Hotel pro cizince
|
Režie: Máša Antonín
Postava: Marie
|
|
1967
|
Jak se zbavit Helenky
|
Režie: Gajer Václav
Postava: Viki
|
|
1966
|
Dědeček, Kilián a já
|
Režie: Hanibal Jiří
Postava: Matka
|
|
1966
|
Dýmky
|
Režie: Jasný Vojtěch
Postava: Dabing
|
|
1965
|
Bloudění
|
Režie: Máša Antonín, Čuřík Jan
Postava: Matka
|
|
1965
|
Třicet jedna ve stínu
|
Režie: Weiss Jiří
Postava: Věra
|
|
1964
|
Čintamani ma podvodník
|
Režie: Krejčík Jiří
Postava: Překladatelka?
|
|
1964
|
Každý den odvahu
|
Režie: Schorm Evald
Postava: Olina
|
|
1964
|
Kdy brečí muži
|
Režie: Valášek Ján
Postava: Maminka
|
|
1964
|
Povídky o dětech
|
Režie: Vosmík Milan
|
|
1963
|
Einstein kontra Babimský
|
Režie: Podskalský Zdeněk
|
|
1961
|
Každá koruna dobrá
|
Režie: Brynych Zbyněk
Postava: Učitelka hudby
|
|
1961
|
Pohled do očí
|
Režie: Daněk Oldřich
|
|
1960
|
Smyk
|
Režie: Brynych Zbyněk
|
|
1953
|
Krejčovská povídka
|
Režie: Puš Jindřich
|
|